dimecres, 3 d’octubre del 2012

En construcció

Aquests dies he fet moltes voltes, mentals i verbals, al tema d'actualitat per excel·lència: la independència de Catalunya. Com més voltes hi feia, lògicament, més em perdia i més incertesa em generava la cosa. De l'alegria esperançada impulsada per la manifestació de l'11S, he passat a la incredulitat, la mala llet, el sentiment de manipulació i el "però, i sí...?", i se'm feia un garbuix, sense arribar mai a port.

Tinc un amic pakistanès que l'altre dia em deia, eufòric, que ell era independentista. Jo, després de vomitar-li el meu rotllo cagadubtes, em vaig sentir per primer cop covarda i avergonyida. Aquest amic (a partir d'ara en diré I) va arribar a Catalunya fa uns 6 o 7 anys, i n'ha passat (n'està passant) de tots colors. No ventilaré aquí la seua vida, només us diré que porta una motxilla d'autèntics drames que cap de nosaltres no hem viscut (i espero que no hàgim de viure) mai. Però l'I va per la vida amb l'optimisme per bandera; sense tenir res, és d'una generositat inaudita, i no t'estalvia mai un somriure. A banda d'una qualitat humana impecable, et pot explicar la història d'Espanya i de Catalunya molt millor que molts catalans i espanyols "de soca-rel", i és un autèntic fletxa en electrònica i ofertes de telefonia mòbil. La necessitat t'espavila o et tomba, i ell és, sens dubte, un clar exemple del primer cas. A part d'aquestes dades més de tipus... "curricular", l'I s'empassa tots els informatius, les carreres de motos i cotxes i tots els partits del Barça. És un culé convençut, i li agrada veure els partits al bar de tota la vida, amb els iaios que bramen i claven cops de puny a la taula. No suporta compartir bar amb madridistes. I, malgrat que aquest país no para de posar-li pals a les rodes, ell diu que és català i es declara obertament independentista.

Fa unes quantes setmanes, vaig discutir amb un "amic" de Facebook perquè, pels volts de la Diada, va penjar una cita de Schopenhauer contra els nacionalismes que ell va titular "11S + 12O". Sense entrar en res més, jo li vaig dir, respectuosament i en obert al seu mur, que em semblava que eren del tot incomparables les dues dates, que no sumaven res, i que marcaven fets històrics que no tenien res a veure entre si. I li demanava que, com a historiador, tingués una mica més de rigor. Ell m'ho va rebatre, en privat, amb l'argument que per ell els nacionalismes, tots, s'assemblen i que si jo volia, m'explicaria un dia la guerra de Successió "fil per randa". Jo li vaig tornar a contestar demanant-li respecte pels que ens manifestàvem l'11S i que no ens posés al mateix sac que els que surten el 12O a cantar el "Cara al sol". Aquesta resposta va suposar una rèplica sarcàstica per part seua i la meua eliminació automàtica, juntament amb la d'amics comuns (!), del seu Facebook. Aquesta mateixa persona, no us penseu, és abanderada de la multiculturalitat, abomina les fronteres i reivindica els drets dels pobles oprimits d'arreu del món, però a mi, després de l'episodi anterior, l'únic que m'ha demostrat és una profunda intolerància.

On vull anar a parar amb tot aquest rotllo? Doncs que em sento molt més a prop d'algú que, venint de fora, de molt lluny, amb les incerteses de la seua situació, ha volgut crear un vincle amb la terra que l'ha "acollit", que no dels essencialistes i puristes d'aquí que ho posen tot en dubte i que arriben a relativitzar tant la realitat que s'acaba convertint en una cosa irreal i absurda. Jo aquests dies era més d'aquests últims, però ara tinc clara una cosa: vull construir una societat amb persones com l'I, vull sentir que pertanyo. I sí, vull la independència de Catalunya, sens dubte.

5 comentaris:

  1. Magnífic el teu escrit. M'ha agradat molt i és com si poc s'hi pogués afegir, perquè ja ho dius ben clar. Ser català no és garantia de res en absolut. Som un poble amb un tarannà propi i una manera de fer, però com en tot, hi ha gent que no combrega, tant per un cantó com per l'altre. Exemple clar és l'amic Vidal-Quadras, de qui no cal dir res més. A mi no em sorprèn sentir-me proper de qui comparteix la meva manera de fer, i d'aquets n'hi ha de tot arreu i totes menes. És normal que la majoria siguin d'aquí, que som molts, però a la manifestació també em vaig creuar amb gent clarament de fora que es manifestava amb pancartes, i a mi em feia molt de goig. Així que una abraçada per l'I, i a seguir animant-lo a sentir-se català i a ajudar-lo en tot el que es pugui, encara que no sembla que li calgui cap reforçs psicològic a ell! Quin paio, gairebé me'l puc imaginar com el descrius!

    ResponElimina
  2. Jo m'he quedat encallat al 11S+12O .. buf! quin nivell! i més nivell les reaccions posteriors ...totalment delirant!

    Jo, ja t'ho pots imaginar, també tinc aquests moments de dubtes i criticismes varis ... últimament, se m'il·lumina un de formar reincident, sobretot cada cop que llegeixo la premsa ... no estarem patint una 'cortina de fum' amb tot plegat? ...els 'Convenients' són uns artistes en la matèria ...
    que jo vull la independència ho tinc clar, però... ai....

    ResponElimina
  3. el que necessita aquest país és una muntanya ben gran d’Is, la independència i deixar de jugar a les polítiques de centre-no-sé-que i arrancar a córrer cap a l’esquerra.

    ResponElimina
  4. DEl teu escrit desprenc que la gent que ve de lluny els és més fàcil ser objectius i entendre les coses. Vulguis o no, els catalans i els espanyols tenim tantes coses al cap, raonaments contradictoris, informacions, sentiments.... que sovint és difícil ser objectiu i arribar a conclusions clares.

    Tu has arribat, enhorabona. El teu antic amic del fb, potser no. Potser algun dia.

    I sobretot, el pakistanés pot fer obrir ulls amb la claretad i obertura de mires.

    ResponElimina
  5. Perdoneu que no us hagi respost els comentaris. Era un dels compromisos que volia complir en aquesta nova etapa blogaire, però ja ho veieu, a la primera de canvi us deixo amb la paraula a la boca. Perdó i mil vegades perdó! No sé si tornareu a llegir-ho, probablement no, però aquí queda escrit, per si de cas.

    Tenia moltes ganes de contestar-vos un per un, però ara ja fa massa dies i no crec que tingui gaire sentit. Només dir-vos que gràcies pels vostres comentaris. Comparteixo tot el que dieu, amb els entusiasmes i els recels. I segueixo pensant el que vaig escriure, i això, després de tots els dubtes, és una bona notícia. :)

    ResponElimina